reus.cat
lupa
teatres de reus
Reus ciutat de teatres

Teatres de Reus

Programació

THE PARTY

de Sally Potter

Fortuny Dia 19/03/2024 - 20:30 h

THE PARTY
de Sally Potter

Una comèdia de tràgiques proporcions divertida i deliciosament malvada

Un elegant apartament, un text mordaç, una festa entre amics que decideixen treureels draps bruts d'ahir i d'avui, una vetllada que se’n va de les mans cap al desastreabsolut, una atmosfera de recreació purament teatral lligada a un passat exquisit, moltde jazz i un grup d'actors superbs són, sense més, els ingredients que va incorporar laSally Potter en la seva aclamada pel·lícula i que en Sergi Belbel ha portat a l'adaptaciód'aquesta comèdia negra. The Party és un exemple d'alta comèdia sense secretssuperflus o detalls innecessaris: converses creuades entre amics sobre dilemes vitalsque giren entorn de l'eix crucial de les relacions, la parella i en definitiva elcontrasentit de les coses. Us sona potser, i molt, a Woody Allen?. Alguna cosa d'aixòhi ha….
Encara que els drames i les picabaralles dels personatges responen principalment aassumptes sentimentals, a The Party hi ha una gran càrrega de sàtira social. La SallyPotter no es talla ni un pèl en criticar i fer mofa de tota mena d'assumptes, des delsistema sanitari, a la hipocresia de determinada espè cie d'intel·lectuals i progressistesde professió , personatges acomodats que, a l’hora de la veritat, són tot el contrari delque fan veure als altres (i fins i tot a ells mateixos).

Una de les protagonistes de l'obra, acaba de ser nomenada ministra del Govern i peraquest motiu diversos amics es reuneixen en una festa per celebrar el seunomenament. Però , el que començ a com una celebració acabarà en una batallacampal. Aquesta celebració domè stica dona peu a la catarsi moral dels seus ambiguspersonatges. L'obra parla de tantes coses que (gairebé ) aclapara: de la necessitat d'unbon sistema nacional de salut, de la perillosa dicotomia entre sanitat publica icuranderisme ; de la regeneració del cos, de la fe religiosa, de l’ateisme, de laconversió a l'hora de la mort; del capitalisme absolut , de la mentida dels jocsfinancers amb uns diners que no estan enlloc; dels ideals relacionats amb el cor i lesentranyes i no tant amb el cap, els de l'amor i el desig; de la decè ncia, del purracionalisme; de la infidelitat, de la contradicció entre idees i actes; de la fecundació in vitro, de les noves estructures familiars; del masclisme, del feminisme,de la rotunda possibilitat de que no tots els homes siguin uns violadors. De la vida....de la nostra vida. I tot això a casa de la recentment nomenada ministra de Sanitatcasada amb un personatge en plena agonia fí sica i existencial. Els temes podensemblar de tragè dia grega, però é s una comè dia rabiosament actual i contemporània.

PROTAGONISTES

BILL
Lluís, doctor universitari i marit de Janet, la política a qui acaben de nombrar ministrade sanitat. Bill és (aparentment) aquell l’home abnegat que hi ha rere una gran dona,també és un melòman que, amb el seu tocadiscs, amenitzarà la vetllada creant labanda sonora de l’obra! Bill sembla absent d’entrada però ens té reservats algunssecrets desconcertants que ho capgiraran tot!

APRIL
L'April, una professional elegant i ex-activista que està de tornada de tot.
És la millor amiga de Janet (a qui acaben de nomenar Ministra de Sanitat), la més lleial imés estimada. Es coneixen des de fa molt temps, de quan havien anat plegades amarxes i manifestacions. Ara s’ha desenganyat absolutament, s’ha convertit en unacínica que no creu en la política ni en els polítics i només hi veu podridura per totesbandes, però sí que creu profundament en una cosa: la seva amiga. L'April serà elpuntal de la Janet quan els esdeveniments de The Party ho capgirin tot.

GOOTFRIED
Gottfried, el company alemany de l’April, la professional elegant i ex-activista que estàde tornada de tot i fins al capdamunt de la seva parella. De fet, es troben al bell migd’un procés de separació i contrasten amb el bon moment que, aparentment, passenles altres parelles.
Gottfried és “curandero” i coach vital o terapeuta vitalista i sanador. Creu que lamedicina occidental és ignorant i corrupta, és crític amb les empreses farmacèutiques iel seu ànim de lucre, confia en la innata capacitat del cos per curar-se a si mateix, creuen la meditació, els xacres, la impermanència, etcètera, etcètera.

Segons l’April només obre la boca per dir tòpics i sovint se sent avergonyida pels seuscomentaris. Però després dels cataclismes que sacsegen els personatges i les relacionsdels seus companys de vetllada, s’adonen que al cap i a la fi, la seva parella gaudeixd’una salut de ferro.

MARTHA
Martha, la millor amiga de joventut d'en Bill, professora universitària i muller de la Jinnyque és bastants anys més jove que ella.
La Martha és una lesbiana de primera classe, una dona lliure i d’idees avançades, estàespecialitzada en la diferenciació de gènere en el treball domèstic dels movimentsutòpics occidentals però, contràriament a les seves teories, ella no acaba de sentir-sepreparada per la vida domèstica, per estar casada i encara menys per… bé, no volemanticipar-nos a la trama, però la Jinny li té reservada, aquesta nit de notícies bomba,una novetat que implica un canvi en les seves vides, un canvi dràstic que comportaràalgunes renuncies al seu estil de vida, renuncies que potser la Martha no estaràdisposada a abandonar.

JINNY
Jinny, la jove muller de Martha (la professora universitària feminista, lesbiana deprimera classe i d’idees avançades. La Jinny és Xef i de les millors, va ser subcampionade Masterchef però no li agrada gens que la reconeguin per això, per tant, no enparlarem més. La Jinny arriba a la festa (que celebra el nomenament com a Ministra deSanitat de la Jane) amb una notícia bomba que provocarà una crisi profunda de parella.La Jinny, és una lesbiana pura i, malgrat l’edat, és d’idees més aviat conservadores, téun concepte romàntic de la parella i assumeix estoicament la responsabilitat i lesrenúncies que suposen estar casades. Per a ella els meravellosos vots del casament itot el que es van prometre són normes intransmutables que avui la Martha posarà endubte, sobretot, quan assumeixi un petit episodi inconfessable de la vida universitàriaque caurà com una llosa sobre la Jinny i que potser no serà capaç de suportar.

TOM
Tom, banquer, espòs de la Marianne i col·lega de la Janet. Es dedica a les finances i ésun guanyador, un tauró de la City de Londres. Tom és la nota discordant en aquestafesta on tots els convidats són gent activa política i culturalment, professorsuniversitaris, gent en definitiva, llegida i de gustos exquisits. Els gustos d’en Tompivoten al voltant del poder i del luxe, és essencialment un classista. Per a ell la resta deconvidats són uns “putos intel·lectuals amargats que es pensen que perquè tenen undoctorat d’alguna collonada en una universitat de quarta fila ja es creuen superiors a laresta”. Tom arriba a la festa visiblement nerviós i trasbalsat perquè sap “la cosa”. Lacosa que desfermarà les tràgiques proporcions d’aquesta “comèdia”. La cosa que elconverteix en un perdedor, la cosa que posa de manifest les seves mancances pel quefa a l’amor, les idees, els ideals o els principis humans. La cosa en definitiva que potacabar amb l’amor de la seva vida. Però en Tom no és un perdedor i està disposat a tot,fins i tot a cometre un… disbarat.

FITXA ARTÍSTICA

Adaptació i direcció: Sergi Belbel
Amb
Laura Porta, Jordi Diaz, Biel Durán, Àngels Gonyalons, Carme Pla, Marta Ribera i Lluís Soler
Ajudant de direcció - Jofre Borràs
Disseny i construcció d'escenografia - Jorba Miró
Disseny de vestuari - Marc Udina
Disseny de caracterització - Julia Ramírez
Disseny il·luminació - Kiko Planas
Banda sonora - David Solans
Disseny de so - Rai Segura
Direcció tècnica - Joan Segura
Regidoria - Teresa Navarro
Fotografia i cartell - Daniel Escalé
Aplicacions d'imatge - Marc Nogué
Producció - ANEXA

Preu: 30 - 20 - 10
agenda teatres de reus